Sunday, August 31, 2008

WOI ! ada orang makan!! Tangkap!! Tangkap!!


Assalamualaikum kepada semua pembaca yang budiman... :P

oleh kerana nampak nya aku terpaksa mengikuti aliran masa yang sebegitu cepat berlalu....aku mestilah membuat satu post yang berkaitan dengan Bulan Ramadhan. almost 90% of people who actively blogging akan membuat satu post berkenaan Ramadhan, mahupun blog nya yang pendek mahupun memanjang sehingga orang pun boring kan membaca. ada yang hanya mengatakan "Selamat Berpuasa...." dan ada juga yang berunsur kan cerita mahupun hadith2 berkaitan Ramadhan/puasa. if i do not post anything abt puasa, seems aku akan ketinggalan and usul blog ku nda uptodate lols.

macam biasa, semua umat islam akan menunggu akan ketibaan bulan yang mulia ini, dan sorang2 ada sbab yang tersendiri.

1. obviously bulan untuk beramal dan membanyak kan pahala e.g. terawih and all
2. ketibaan nya gerai2 ramadhan yg tumbuh bagaikan cendawan
3. bulan dimana buka nya istana untuk berterawih dan 'faedah'nya
4. bulan dimana 'letih' dan 'tidak bermaya' dapat dijadikan sebagai alasan yang kukuh
5. bulan untuk berdiet ke tahap maksimum
6. bulan untuk makan ria, tumbuh nya juadah yang tidak selalu ada berjual d gerai
7. penyakit2 yang menyebabkan 'tak dpat' berpuasa akan mula timbul.
8. untuk orang yang kerja, akan balik awal, mungkin kurang kerja...puasa tak boleh banyk kerja lah katakan
9. Buffet akan dibuka dimana2...dengan harga yang menggalak kan orang kerap makan
10. bulan untuk segelintir orang berjaga malam, kanak2 untuk bermain games
11. orang akan jalan2 cari makan sahur d subuh hari
12. kan ku buat list tentang orang nak buat baju, i bet dah awal2 orang dah mengantar baju ke boutique
13. list pelbagai kuih muih akan timbul, untuk persediaan di waktu raya nanti
14. orang akan membuka business sendiri e.g. menjual kuih di pejabat dan kain
15. orang akan kerap planning tentang juadah berbuka se awal 9 pagi lagi
16. time2 orang nak jaga mata, tangan dan kaki dari membuat perkara yang membatal kan puasa. seperti menghindari jari jemari masuk kedalam lubang2. bukan lubang apa...lubang idung ler
17. bulan orang akan kuat mengatil, dan beri alasan, "...Jgn marah, nanti kurang pahala..."
18. bulan dimana meja makan akan tidak mampu menampung akan juadah2 berbuka kerana menu akan berkembang almost 200-250% dari biasa.
19. aktiviti makan akan sama ataupun bertambah, kerana walau siang tidak dapat makan, breakfast, lunch, afternoon tea dan snak tatkala di siang hari akan di gantikan pada waktu malam.
20. kes tinggi darah mungkin akan bertambah, needless to say why
21. berat badan akan steadily (those who lucky) increase or hit the roof pada bulan puasa.
22. *berkaitan dgn no. 21* akan lagi bertambah tatkala raya aidilfitri tiba. jgn tah ingau after seminggu raya segala stadium dan taman akan di meriah kan oleh orang2 yang sebegini. :P

some of the list that i could recalled from the top of my head heheheh...sorry yer kalau ada yang tersinggung...nescaya orang yang bersabar akan di beri pahala...specially during ramadhan ni kan.

berpuasa kat luar negera terutamanya negara yang bukan islam ada jugak terasa beratnyer....tau2 jugak yang durang ni bukan nak puasa pun. kalau nak makan, duduk je kat food court...kalau nak sigup...ancung2 tah di luar building...kalau nak kissing, terus takul dan cium....kalau nak dedah, pakai lah baju yang kekurangan kain...pokoknya, it takes a lot of effort to jaga puasa ketika kat negara orang yang bukan islam ni.
kalau kat sini pun, siapa yang tahu kita tak puasa pun. masuk jer and duduk kat dalam food court. orang tepi jeling jer, tak tegur whether kita orang puasa ke tak.

rindu jua bulan2 puasa di brunei, ive missed about 2 years of puasa. the first year that i missed i managed to get a week of puasa there. last year totally missed :S luckily at the moment, puasa telah jatuh pada awal spring, which means waktu berbuka dia akan buka agak2 dalam 530 petang. walaupun waktu berbuka dia awal, tak semestinya syok kan. this means that we have to get up early for sahur and the imsak time would be akhir. kali jua lah ah, sebab aku ani orang nya tak bersahur...sebab malas nak bangun awal.

til next time i would like to say to u guys....Selamat menyambut Ramadhan 2008, semoga segala ibadat (apa jua) di terima Nya. :D

1 comments:

Anonymous said...

hi every person,

I identified mydestinationsofar.blogspot.com after previous months and I'm very excited much to commence participating. I are basically lurking for the last month but figured I would be joining and sign up.

I am from Spain so please forgave my speaking english[url=http://truthfulnestoday.info/].[/url][url=http://latesttrendsnd.info/forum].[/url][url=http://bitrendytopics.info/].[/url]